Goede communicatie betekent: alle partijen informeren en betrekken, maar ook goed luisteren en kritiek ter harte nemen. Hoe gerichter deze communicatie wordt
afgestemd op de verschillende doelgroepen, hoe groter het draagvlak zal zijn. Ook als de eerste fase van draagvlak creëren voorbij is, is het belangrijk de
communicatielijnen open te houden. Blijf alle betrokken partijen actief informeren en betrekken. Het is een doorlopend proces.
De schooldirectie
De schooldirectie heeft gehoord van De Gezonde Basisschool van de Toekomst en wil er meer van weten. Scholen die al met de Gezonde School-aanpak werken,
kunnen bij de Gezonde School-adviseur terecht als zij de verbinding willen maken met De Gezonde Basisschool van de Toekomst. Wanneer de schooldirectie
het concept vindt passen bij de doelen van de school, is de volgende stap: inventariseren in hoeverre de school al actief is op het gebied van gezonde voeding, sport
en beweging en cultuur en talentontwikkeling. Een goede start is het invullen van de inventarisatielijst, die
hier te downloaden is.
De leerkrachten
Leerkrachten willen weten: wat heeft De Gezonde Basisschool van de Toekomst de leerlingen te bieden en wat betekent het voor mijn dagelijks werk? Misschien is er
weerstand, bijvoorbeeld uit angst voor hogere werkdruk. Hierbij kunt u inzoomen op de gezondheidssituatie in hun stad of dorp en op de kansenongelijkheid die dit
voor kinderen met zich meebrengt. Daarnaast wordt het draagvlak vergroot door aan leerkrachten uit te leggen dat zij in de uitvoering worden ondersteund. Samen
wordt de balans opgemaakt: willen we verder met De Gezonde Basisschool van de Toekomst? En zo ja, in welk tempo?
Ouders en leerlingen
Degenen op wie de veranderingen de grootste impact hebben, zijn de leerlingen. Belangrijk is dan ook om hun ouders in een vroeg stadium te betrekken bij de
plannen. Zij willen weten: wat betekent dit in de praktijk voor mij en mijn kind(eren)? Zorgen wegnemen en vertrouwen kweken is in deze fase heel belangrijk. Dat
kan door ouders te informeren, maar nog beter is het om ze actief te betrekken. Bijvoorbeeld door ze te laten deelnemen aan werk- of klankbordgroepen. Er zijn
verschillende manieren om ouders en andere partijen binnen de school te informeren. In
dit overzicht staan diverse veelvoorkomende manieren van informeren, in combinatie met de
bijbehorende voor- en nadelen.
Uiteindelijk is de medezeggenschapsraad (MR) van de school aan zet. Die kan met een enquête onder ouders het draagvlak onderzoeken en op basis van de
uitkomst al dan niet instemmen. Pas na instemming van de MR kan de school door met de implementatiefase.
Externe betrokken partijen
Rondom elke school die start met De Gezonde Basisschool van de Toekomst is een lokaal netwerk actief, waarin alle betrokken partijen hun eigen belangen hebben.
Om ze actief en gemotiveerd te houden, is het belangrijk om het gezamenlijke belang om van De Basisschool van de Toekomst een succes te maken, te blijven
benadrukken. De communicatie met deze partijen verloopt via de stuurgroep en de projectgroep. Lees
hier meer over het opzetten en onderhouden van een lokaal netwerk met externe partijen.
De buitenwereld
Elke school die zich aansluit bij De Gezonde Basisschool van de Toekomst heeft een verhaal te vertellen, dat inspirerend is voor andere scholen en gemeenten. Laat
zien dat de school goed bezig is, bijvoorbeeld door de lokale pers te informeren. Er zijn themacertificaten aan te vragen bij de Gezonde School, wat het verhaal
kracht bijzet en nieuwswaarde geeft.