Op de Gezonde Basisschool van de Toekomst is de schooldag langer, om tijd te creëren voor gezellig samen lunchen in de klas en om langer buiten te spelen. Ook de onderwijstijd wordt iets anders ingevuld, met minder zitten en meer actie. Niet alleen de fysieke, ook de mentale gezondheid vaart wel bij het programma. Kinderen zitten lekkerder in hun vel, waardoor ze makkelijker leren. Het bijbehorende cultuurprogramma, dat kinderen helpt hun talenten te ontwikkelen en te ontdekken wie ze zijn, heeft daar een belangrijk aandeel in. Om ook de gewoontes thuis te beïnvloeden, worden ouders actief betrokken.
De gedachte achter De Gezonde Basisschool van de Toekomst is simpel: wie zich op jonge leeftijd een gezonde leefstijl eigen maakt, profiteert daar een leven lang van. Inmiddels is die gedachte uitgebreid getest en onderzocht. En wat blijkt? Op scholen die zich sinds 2015 aansloten als Gezonde Basisschool van de Toekomst zijn de veranderingen duidelijk zichtbaar. Die veranderingen zitten hem in eet- en beweeggedrag en in de sociale omgang met elkaar (lees: minder pestgedrag), maar ook in harde cijfers over BMI en buikomtrek. Daarmee vormt De Gezonde Basisschool van de Toekomst een krachtig middel in de strijd voor kansengelijkheid in Nederland.
De manier waarop invulling wordt gegeven aan de Gezonde Basisschool van de Toekomst verschilt per school. De ene school legt de nadruk op sporten en bewegen, voor de andere heeft het samen gezond lunchen prioriteit. Het is maatwerk. Sommige scholen kiezen voor een stapsgewijze implementatie. Zij starten bijvoorbeeld met de gezamenlijke lunch, en introduceren daarna pas de verlengde schooldag en het beweegaanbod. Of andersom. Het kan allemaal. Geadviseerd wordt om toe te werken naar een volledige Gezonde Basisschool van de Toekomst, omdat het complete programma tot de beste gezondheidsresultaten leidt.