De Gezonde Basisschool van de Toekomst

Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar het effect van De Gezonde Basisschool van de Toekomst. Daaruit is gebleken dat het werkt! Op de leerlingen die meewerkten aan het onderzoek had De Gezonde Basisschool van de Toekomst een zeer gunstig effect, zowel fysiek als mentaal. Verrassend bijkomstig effect: ook de sfeer op school verbeterde.

Onderzoeksopzet

De Gezonde Basisschool van de Toekomst is gestart in Zuid-Limburg. De eerste scholen die ermee aan de slag gingen, deden mee aan een groot onderzoek van de Universiteit Maastricht. Vier jaar lang verzamelden de onderzoekers allerlei gegevens. Zo vulden leerlingen en hun ouders vragenlijsten in over hun eet- en beweeggedrag en hun gezondheid, en werden leerlingen gewogen en gemeten. Aan het onderzoek deden scholen mee die het volledige Gezonde Basisschool van de Toekomst-concept hadden geïmplementeerd. Maar ook scholen die alleen met sport- en beweegactiviteiten aan de slag waren gegaan. En scholen die helemaal niets hadden veranderd. Op deze manier konden de onderzoekers de verschillen in kaart brengen. Vier jaar lang werden de leerlingen van deze in totaal acht scholen gevold door de Universiteit Maastricht.

Conclusie: gunstige effecten

In 2020 lagen de eerste onderzoeksresultaten op tafel. Deze toonden aan dat De Gezonde Basisschool van de Toekomst een zeer gunstig effect had gehad op zowel de fysieke als mentale ontwikkeling van de betrokken leerlingen: hun body mass index (BMI) en buikomtrek was gezonder, ze bewogen meer en hun voedingspatroon was verbeterd. Opvallend was dat leerlingen zeiden minder conflicten te hebben op school, sinds de school gestart was met De Gezonde Basisschool van de Toekomst. Ze gaven aan in het algemeen lekkerder in hun vel te zitten. Uitgebreidere informatie over het onderzoek in Zuid-Limburg is te vinden in deze factsheet en in dit proefschrift.

Wat levert De Gezonde Basisschool van de Toekomst op?

Naar de impact van De Gezonde Basisschool van de Toekomst is uitgebreid onderzoek gedaan. In dit filmpje vertelt onderzoeker Maartje hoe dat in zijn werk ging. De conclusie is dat De Gezonde Basisschool van de Toekomst zeer gunstige effecten heeft op de gezondheid van kinderen én de sfeer op school.
Om deze inhoud te zien dien je externe marketing cookies te accepteren.
Akkoord

Vervolgonderzoek

Na de positieve uitkomsten van het onderzoek in Zuid-Limburg, volgden meer onderzoeken. Het RIVM deed onderzoek naar het draagvlak voor en de haalbaarheid, betaalbaarheid en impact van schoollunches en meer bewegen op school. De resultaten van dit onderzoek zijn hier te vinden.
Ook is onderzocht in hoeverre De Gezonde Basisschool van de Toekomst impact heeft op de thuisomgeving van kinderen. Het blijkt dat er, na implementatie van De Gezonde Basisschool van de Toekomst op school, ook gedragsveranderingen in de thuisomgeving optraden. Zo vroegen kinderen bijvoorbeeld om gezonde voedingsproducten thuis, spraken ze hun familieleden aan op hun eetgedrag, en waren ouders gemotiveerder om gezonde gewoontes te implementeren. En onderzocht is hoe de implementatie van gezondheidsbevorderende interventies op school verloopt en welke factoren hierin bevorderen of hinderen. In dit onderzoek werd het belang van het creëren van draagvlak en het aanstellen van een Gezonde Basisschool van de Toekomst coördinator extra onderstreept. Meer informatie over deze onderzoeken is hier te vinden.

Spin-offs

Groene Gezonde Basisschool van de Toekomst

Het Groene Gezonde Basisschool van de Toekomst (GGB) project is een samenwerking tussen Universiteit Maastricht en Universiteit Hasselt, gericht op het bevorderen van mentale en fysieke gezondheid van basisschoolkinderen. Dit wordt gedaan door middel van vergroening van schoolpleinen. Twee basisscholen in Nederland en België hebben hun schoolpleinen vergroend, waarbij avontuurlijke speelplekken en groene rustplaatsen zijn gecreëerd. Twee andere basisscholen dienden als controlegroep. De effecten van de vergroende schoolpleinen op de gezondheid, cognitieve prestaties en het welzijn van kinderen zijn onderzocht. De resultaten tonen aan dat vergroening bijdraagt aan verbeteringen in beweeggedrag en cognitieve prestaties (met name selectieve aandacht) en het verminderen van zitgedrag. Daarnaast bleek uit een kosten-batenanalyse dat vergroening een kosteneffectieve manier is om bewegen te bevorderen, vergeleken met andere methoden zoals het inzetten van pedagogisch personeel. Vervolgonderzoek zal zich richten op het bevestigen van de bevindingen bij een grotere populatie, waarbij ook gekeken wordt naar de impact van vergroening op fijnstofdeeltjes in de lucht en de lange termijneffecten op het welzijn van kinderen. Meer informatie over dit onderzoek via Bo van Engelen (b.vanengelen@maastrichtuniversity.nl).

 

Lifi Noord-Limburg

Het Lifi Noord-Limburg onderzoek is gericht op het evalueren van de gezondheid en het welzijn van kinderen op basisscholen in Noord-Limburg. De uitkomstmaten in het onderzoek zijn vergelijkbaar met die van het Gezonde Basisschool van de Toekomst onderzoek in Zuid-Limburg. Uniek aan het onderzoek in Noord-Limburg is de toevoeging van metingen zoals caroteenwaardes in de huid (voor kwantificatie van groente- en fruitinname), bioritme via slaapdagboeken, en interne gewichtsvooroordelen (Internalised Weight Bias). Het onderzoek betrekt vanaf het begin alle belanghebbenden, waaronder ouders, kinderen en schoolpersoneel, in een school-brede aanpak. Meer informatie over dit onderzoek via Bo van Engelen (b.vanengelen@maastrichtuniversity.nl).

Wetenschappelijke publicaties

De Gezonde Basisschool van de Toekomst
Effecten op gezondheid en gedrag

Procesevaluatie De kosten Onderzoeksopzet Overig

Vragen? Neem contact met ons op!
Wij vragen jouw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Meer informatie over wat cookies zijn, welke cookies op onze website worden gebruikt en wat ze bijhouden is beschikbaar in het onderdeel cookies van ons privacy statement

Akkoord  Niet akkoord